Vaikka olin liian järkevä, jo lapsena, uskoakseni haltiakummiin, hyväksyin osana luonnon suunnitelmaa, että menisin tanssiaisiin, että kenkä sopisi ja että menisin naimisiin prinssin kanssa.
Miten sadut ja muut fiktiot valmistavat
meitä kohtaamaan ”todellisen” elämän?
Zoë Cunninghamin isä kuoli, kun Zoë
oli pieni, ja siitä asti hän on elänyt yhdessä äitinsä kanssa
hiljaista, syrjäänvetäytyvää elämää Lontoossa. Tytär ja äiti
ovat uppoutuneet kirjoihin. Ja odottaneet...
Anita Brooknerin romaaneille ominaiset
juonikuviot ja teemat toistuvat tässäkin romaanissa. Tytär, joka
elää yhdessä äitinsä kanssa ja tuntee olevansa vastuussa tästä. Epätyydyttävät miessuhteet. Passiivinen elämänasenne. (Ei ihme, että Brookner on maininnut
Oblomovin yhdeksi suosikkiromaaneistaan.)
Sadut tuntuvat käyvän toteen, kun
Anne-äiti tutustuu varakkaaseen Simoniin. Lyhyen seurustelun jälkeen
Anne ja Simon avioituvat ja muuttavat Simonin Nizzan huvilaan. Zoë
jää Lontooseen opiskelemaan ja asumaan Simonin ostamaan uuteen
asuntoon. Lomillaan hän käy Nizzassa ja nauttii auringosta Musée Massénan puutarhassa, jossa tutustuu Pohjoismaista
tulleisiin au paireihin, joiden vapaa ja mutkaton elämänasenne tekee
häneen vaikutuksen.
Lontoossa Zoë ajautuu suhteeseen, joka ei ole ollenkaan tasapuolinen. Mies on menestyvä, komea, röyhkeän huonotapainen ja itsekäs. Hänen nimensä on tietenkin Adam, niin kuin on asian laita usein silloin, kun romaanin henkilö pistetään tekemään ylitöitä jonkin yleispätevän miehisyyden esimerkkinä. Adam ei halua sitoutua eikä luopua toisista naisista. Zoë puolestaan ei uskalla olla hyväksymättä miesystävänsä syrjähyppyjä hylätyksi tulemisen pelossa. Suhde hiipuu omaan mahdottomuuteensa.
Zoën käsitys omasta itsestään on
myös muuttumassa. Hän ei enää löydä itseään satujen
sankarittarista vaan Tsehovin naishahmoista.
Tämän vuoksi kertomukset ovat niin tärkeitä: ne paljastavat ihmisen itselleen tuomalla tietoisuuden etualalle oivalluksia, jotka tähän asti ovat olleet unessa, tutkimattomia.
Zoën ja hänen äitinsä elämä kokee
suuren mullistuksen, joka tekee Annesta nizzalaisen hoitokodin
hauraan asukin. Vastuun rampauttama Zoë elää matkalaukkuelämää
Lontoon ja Nizzan välillä. Loistohuvila vaihtuu vuokrahuoneeseen
Nizzan nukkavierulla Rue de France -kadulla. Iltakävelyillä Enkelten lahden kivisellä rannalla Zoë joskus miettii mahdollisuutta, että
kävelisi mereen ja vain jatkaisi kävelemistä...
Iltakävelyillä hän kohtaa toisinaan
myös toisen yksinäisen, Antoine Balbin, lääkärin, joka on
hoitanut hänen äitiään. Vähitellen Zoë alkaa nähdä
toisenlaisen tarinan edessään, sellaisen johon kuuluvat Lontoo ja
Nizza ja tohtori Balbi. Ei olekaan vielä aika sulkea kirjaa. Tarinoissa tärkeintä eivät olekaan loput.
Tässä melankolisessa romaanissa on se
hauskuus, että se pintatasolla näyttää kertovan, etteivät
tarinat tarjoa luotettavaa käsikirjoitusta elämälle. Zoë
ymmärtää, että keskeisistä henkilöistä ainoastaan hän itse on
pitänyt fiktiota totena. Samaan aikaan romaani kuitenkin pursuaa vain hieman
piilotettuja sadunomaisia elementtejä: äidin rikas kosija, antelias
isäpuoli, huvila joka katoaa yhdessä yössä, hirviömäiset
puolisukulaiset – ja lopuksi vielä prinssi Rohkea hyväsydämisen
lääkärin hahmossa.
Kertomataide – tai mielikuvituksemme
– ei pääse eroon tarinoiden rakenteista. Ne ovat niitä
tulkintamalleja, joilla jäsennämme ”todellisuutta” haluamme tai
emme.
Anita Brooknerin romaaneissa on
toisinaan vain yksi pieni vika. Se on se, että ne ovat täydellisiä.
Kaikki on paikallaan: juoni, henkilöt, kerronnan sävyt. Kaikki on
tarkkaa ja hienovaraista. Ei kerta kaikkiaan mitään moitittavaa.
Silti tuntuu, että romaanit kärsivät jonkinlaisesta
hapenpuutteesta. Täydellisyyteen alkaa kaivata repeämää, josta
elämä virtaisi sisään. Esimerkiksi romaanissa Fraud näitä
repeämiä on, tässä Enkelten lahdessa niukemmin. Erinomainen
romaani kuitenkin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kommentit ovat tervetulleita!