John Banville, The Infinities. Alfred
A. Knopf 2009.
Pidän yleensä kirjoista, joissa on
ainakin jotain hauskaa. John Banvillen tuotannosta olen aiemmin
lukenut vain Todistajan kirjan, joka teki vaikutuksen lähes
vastenmielisellä synkkyydellään. Televisiosta katsoin joitakin
vuosia sitten Banvillen (nimellä Benjamin Black) kirjoittamiin
dekkareihin perustuvan neliosaisen sarjan, jonka nimeä en enää
muista, mutta etsivän nimi oli Quirke. Sekään ei ollut tv-sarja
hilpeimmästä päästä.
Kiinnostus mytologiaan romaanin
rakennusaineena johti käsiini tämän The Infinities -romaanin, ja
päätin antaa sille mahdollisuuden. Jos se ei tapa, niin se
vahvistaa. Yllätykseni oli melkoinen, kun huomasin löytäneeni
romaanin, joka ahdistavista ja surullisista aineksista tiristi aivan
mahdottoman elämänmyönteisen ja -iloisen cocktailin ja teki sen
vielä elegantilla tyylillä, jota tekisi mieli verrata Nabokoviin ja
Updikeen. Juonipaljastuksia on tulossa.
Iäkäs matemaatikko Adam Godley makaa
koomassa kuolinvuoteellaan, niin ainakin luullaan. Hänen poikansa,
myös nimeltään Adam, on saapunut vaimonsa Helenin kanssa
kotikartanoon, Ardeniin, jättämään jäähyväisiä isälleen.
Paikalla ovat myös vanhan Adamin toinen vaimo Ursula ja tytär
Petra. Kuten jo tästä näkyy, symboliikkaa ei tässä romaanissa
säästellä: jo nimissä on vanhaa aatamia, kaunista helenaa, karhua
ja kiveä. Kuin tv-shopissa tekee mieli sanoa: eikä tässä vielä
kaikki. Tarinaa kertoo Hermes, yksi Olympoksen jumalista, ja pian käy
ilmi, että myös itse Zeus on mukana juonessa. Tavoilleen
uskollisena yrittämässä Helenin viettelemistä ihmishahmoisena.
Myös Pan-jumala vierailee Ardenissa päivän mittaan.
Mytologisten viittausten lisäksi
romaanissa on runsaasti viitteitä kirjallisuuteen, etenkin
Shakespearen Juhannusyön uni ja Myrsky ovat esillä lähes
sanatarkoilla lainauksilla. En tiedä, onko viittauksilla syvempää merkitystä tässä romaanissa, mutta hauska niitä on bongailla. Ja kyllähän ne omalla tavallaan kertovat, että suuresta yhteisestä sammiosta tarinoita aina ammennetaan.
Romaani kertoo yhden keskikesän
sunnuntaipäivän tapahtumat Ardenissa aamunkoitosta auringonlaskuun. Koko päivän kierto on kuvattu niin aistimusvoimaisesti, että kesä tuli tänne lumiseen Ouluunkin. Raukea, odottava, kuuma iltapäivä ja näennäisen tylsyyden alla
väreilevät ihmissuhteet – nautinnollista kirjallisuutta.
Kuumuuden päättävä kesäsade on kuvattu eri vaiheissaan tarkasti
ja runollisesti – tai ehkä pitäisi sanoa: tarkasti ja siksi
runollisesti.
Kertojan muistelu täyttää Adam
Godleyn elämänvaiheiden aukkoja. Adam Godleyn matemaattisten
oivallusten ansiosta on pystytty kehittämään
”kylmäfuusioteknologia”, jonka avulla maapallon tarvitsema
energia pystytään tuottamaan suolavedestä. Autot kulkevat
auringonvalon ja meriveden avulla.
Adam Godley on ollut erityisen
kiinnostunut rinnakkaisista todellisuuksista ja yhtä sellaista tässä
romaanissa siis eletään. Romaanin maailmassa Englannin kuningatar
Maria mestautti sisarensa Elizabeth Tudorin, Wallacen evoluutioteoria
on kumottu (hänen tutkijatoveriaan Darwinia ei ilmeisesti edes
muisteta), Kleist on suurin saksalainen kirjailija ja Goethe lähes
unohdettu. Huvittavaa kyllä, Ruotsi on sotainen valtio. Adamilla on
ollut kauan sitten rakkaussuhde ruotsinsuomalaisen Ingen kanssa (tai
ehkä suomenruotsalaisen, Adam ei ole koskaan pystynyt muistamaan,
kummasta oli kyse).
Kertoja Hermes liukuu sujuvasti vanhan
Adamin ajatuksiin ja muistoihin ja vähitellen lukijalle alkaa
paljastua, että romaanin kertojana itse asiassa onkin
tajuttomuudesta tietoisuuteen ponnisteleva Adam Godley. Houreissaan
hän tekee itsensä kanssa tiliä suhteistaan läheisiinsä. Romaanin ytimessä on
rakkauden mysteeri: onko rakastanut tarpeeksi, onko rakastanut
oikein? Ensimmäisen vaimon itsemurha on aiheuttanut trauman, joka on
vaikuttanut myöhempiin ihmissuhteisiin. Hän tuntee kohdelleensa
väärin etenkin uutta vaimoaan Ursulaa ja nuorta Adamia. Lähes
autistinen Petra on ollut hänen suosikkinsa. Hän on varhain
tunnistanut Petran erilaisuuden ja hänen on ollut helppo hyväksyä
se - ehkä hän on Petrassa nähnyt myös oman erilaisuutensa.
Petralla on tärkeä osuus Adam Godleyn
lopullisessa heräämisessä. Romaanin kahdella viimeisellä sivulla
kaikki henkilöiden ristiriidat sovitetaan. Kaikille päähenkilöille
käy hyvin. Ymmärrämme toki kaikki, että onni on katoavaista, mutta
silti ainakin tämän romaanin onnellinen loppu on vertauskuva
ikuisesta inhimillisestä toivosta.
Kuten Hermes aiemmin romaanissa toteaa:
”To make a happy ending one must stop short of the end.”
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kommentit ovat tervetulleita!