Miriam Toews, Women Talking. Faber &
Faber 2019. Teos julkaistiin alun perin vuonna 2018.
Vuosien 2005 ja 2009 välillä
bolivialaisessa Manitoban vanhoillisuskovaisessa
mennoniittayhteisössä useat tytöt ja naiset heräsivät aamulla
tokkuraisina ja kipeinä, verta vuotavina ja runneltuina. Joku tai
jokin oli yöllä käynyt heidän kimppuunsa. Epäiltiin aaveita ja
pahoja henkiä. Osa yhteisöstä oli sitä mieltä, että kyseessä
oli Jumalan tai paholaisen rangaistus naisten synneistä. Jotkut
uskoivat naisten valehtelevan saadakseen huomiota tai peittääkseen
uskottomuutensa. Toiset taas uskoivat, että kyse oli naisten
vilkkaasta mielikuvituksesta.
Lopulta selvisi, että kahdeksan
yhteisön miestä oli käyttänyt eläimille tarkoitettua
nukutusainetta tainnuttaakseen naisia ja raiskatakseen heitä. Vuonna
2011 miehet tuomittiin pitkiin vankeusrangaistuksiin, mutta
samankaltaisista tapauksista yhteisössä on raportoitu tämän
jälkeenkin.
Esipuheessaan kirjailija Miriam Toews
toteaa, että tämä romaani on tapa reagoida fiktion keinoin näihin
tositapahtumiin ja samalla ”naisen mielikuvitusta”.
Toewsin kuvaamassa fiktiivisessä
Molotschnan yhteisössä eletään ratkaisun hetkiä. Kylän miehet
ovat lähteneet kaupunkiin kahdeksi päiväksi. He ovat päättäneet
saada raiskauksista syytetyt uskonveljensä vapaiksi maksamalla
tarvittaessa näistä vaadittavat takuurahat. Miesten ollessa poissa
naiset kokoontuvat yhteen päättämään, miten he tässä
tilanteessa menettelevät. Tämä romaani koostuu näistä naisten
käymistä keskusteluista – useimmiten raastavan kipeistä, välillä
syvällisen hengellisistä ja aatteellisista, toisinaan hersyvän
hauskoista.
Naisten äänet ja persoonat erottuvat
toisistaan selvästi. Toisaalta ovat maanläheiset ja suoraviivaiset
Loewenin naiset ja heidän vastapainonaan Friesen-suvun filosofit,
unelmoijat ja vallankumoukselliset. Myös sukupolvien erot tulevat
selvästi ja mielenkiintoisesti esiin. Naiset ovat loistavia
keskustelijoita, nokkelia ja sanavalmiita. Kun mennään oikein
syviin vesiin, naiset alkavat hieroa kirveleviä silmiään.
Mennoniitalle kun itkeminen on kapinointia Jumalan suunnitelmaa
vastaan. Varsinkin pieniin lapsiin kohdistunut pahuus saa osan
naisista mielipuolisuuden partaalle.
Naisilla on valittavanaan kolme
toimintalinjaa, jotka he asettavat näkyville kuvina, koska yhteisön
naisista vain ani harva osaa lukea. Koulu on vain poikia varten.
Vaihtoehdot ovat:
- Jäädä ja jatkaa kuin ennenkin.
- Jäädä ja taistella oikeuksiensa puolesta.
- Lähteä pois yhteisöstä.
En paljasta, mihin tulokseen naiset
päätyvät, mutta annan vihjeen: heidän ratkaisunsa pohjautuu
syvälliseen tulkintaan mennoniittojen ehdottomasta pasifismista sekä
yhteisön lasten edun harkinnasta. Naisissa myös herää oikeutettu
suuttumus miesten ylläpitämää valtarakennetta kohtaan ja epäilys
siitä, onko heille tulkittu Raamatun sanomaa naisen paikasta aivan
oikein.
Koska suurin osa naisista on luku- ja
kirjoitustaidottomia, he pyytävät kokoustensa kirjuriksi ainoan
työikäisen miehen, joka on jäänyt kylään ja jota kylän miehet
eivät edes pidä ihan tosi miehenä, kylän opettajan August Eppin.
Naisten keskustelut suodattuvat siis tämän mieskertojan kautta.
Minuun Augustin persoona ja sympaattinen kertojanääni vetosi
kovasti. August Epp tulee naisten keskustelujen suvantovaiheissa
kertoneeksi myös oman perheensä liikuttavan tarinan. Lopussa
paljastuu myös Augustin syntyperään liittyvä salaisuus.
August Epp on rakastunut yhteen kylän
naisista, Ona Frieseniin, ja tämä rakkaus näkyy myös Augustin kokousmuistioissa. Kaiken muun ohella niistä muodostuu pitkä ja
eriskummallinen rakkauskirje Onalle.
Olen aiemmin lukenut Miriam Toewsin
romaanin A Complicated Kindness, joka sekin sijoittuu mennoniittojen
pariin ja on ymmärtääkseni vahvasti omaelämäkerrallinen.
Toewsilla on hämmästyttävä taito kirjoittaa raskaista aiheista
ilman synkistelyä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kommentit ovat tervetulleita!